Saturday 7 November 2015

DOA BUAT ANAK DIDIKKU

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji aku panjatkan kesyukuran kepada Allah Tuhan semesta alam. Selawat dan salam ke atas para nabi dan rasul sayyidina Muhammad dan ke atas anli keluarga baginda dan para sahabat baginda.

Ya Allah, ya tuhanku, rahmatilah keatas penghulu kami nabi Muhammad S.A.W. suatu rahmat . Engkau lepaskanku dari segala kesusahan, engaku tunaikan segala hajatku.

Ya Allah, kurniakanlah anak-anak didikku dengan akal yang sihat, mudah menerima ilmu yang berguna untuk dirinya dan bermanfaat kepada orang lain, golongkan anak-anak didikku di kalangan para pencinta ilmu, kuatkan semangat dan motivasi mereka dalam menuntut ilmu, engkau berilah kejayaan di dunia dan di akhirat kepada anak-anak didikku.

Ya Allah, golongkan mereka dalam golongan hambamu yang soleh dan solehah, jauhilah mereka daripada melakukan kerosakan di muka bumi, gerakkan hati-hati mereka supaya berebut berbuat kebajikan.

Ya Allah bukakanlah hati mereka sebagaimana terbukanya hati orang-orang yang arif dan bijaksana, kurniakan kepada mereka kefahaman di dalam agama, tunjukkan mereka jalan yang benar, jalan yang engkau redhai, kurniakanlah kepada mereka kefahaman para nabi, hafalan para rasul, ilham para malaikat muqarrabin.

Ya Allah, keluarkan mereka dari kesamaran dan muliakanlah mereka dengan cahaya kefahaman, bukakanlah kepada mereka pintu-pintu ilmu, hiasilah mereka dengan akhlak yang terpuji dan jauhkan mereka dari berakhlak keji dan mengikut hawa nafsu.

Ya Allah perkenankanlah doaku ini, doa hambamu yang dhaif lagi jahil, perkenankan doaku ini...perkenankan doaku ini....amin...amin....aminn..ya rabbal a'lamin...

5 comments: